25 January 2011

Belajar Mengaji - Mat Saman Kati

Dua hari selepas berjumpa Appu, Tok Sami Kuil Sri Muneswarar, aku memulakan pengajian Bahasa Nabi Sulaiman. I’ve no idea. Macam bahasa Sanskrit ka, bahasa Urdu ka, atau Hebrew. Tapi kalau betul-betul dapat belajar bahasa binatang, aku mungkin jadi lebih terror dari Ayah Pin. Sekurang-kurangnya, aku boleh cerita kat orang, aku diutuskan oleh Tuhan untuk menyelamatkan binatang. Kalau setakat untuk menyelamatkan rakyat Malaysia, tak payah pun tak apa. Anwar dah ada.

Sampai di rumah Appu pukul 4 petang, Appu sudah sedia menunggu aku dengan uniform kuilnya. Tak ada beza dengan orang pakai ihram. Lepas tu dia bakar setanggi. Baunya macam bau Jalang Kedah. Kemudian dia bawa satu rehal besar.

“Lu pergi basuh muka, basuh tangan dan basuh kaki dulu.” kata Appu.

Alamak!!! macam nak ambil air sembahyang pulak! “Nak baca kitab pun kena basuh kaki tangan semua ka?” aku tanya.

“Lu mau baca Quran tak payah ambil air sembahyang ka?” dia tanya balik.

Aku pergi ambil air sembahyang tak cukup syarat. Memang tak sah sebab tak baca niat dan kemudian duduk depan rehal besar. Appu datang membawa satu kitab lama. Tebal macam Yellow Pages, lebar boleh buat bungkus nasi lemak.

“Ini kitab aaa, saya dapat masa saya pi India. Banyak susah mau cari.” kata Appu.

“Lu pun pi universiti kat India ka?” aku tanya.

“Tarak. Aurobindo Ashrama, Pondicherry.” kata Appu. Sebelum buka kitab, Appu mengajak aku membaca mantra. Dia bagi buku mantra untuk aku baca. Masa kecik-kecik dulu, aku pernah belajar jampi mentera dengan Tok Bomoh. Tapi bila dah besar, ustaz-ustaz kata itu semua syirik, jadi aku lupakan. Sekarang aku belajar mantra dari Tok Sami Hindu pulak. apa hukumnya? Kalau la tanya kat Hasan Ali, dah tentu dia kata sesat. Mungkin kalau tanya kat Harussanasini, dia mungkin kata harus.

Ada beberapa mantra yang dia suruh baca. Mula-mula dia suruh baca mantra untuk Dewa Dattareya:

Om Guru Datta Namo Namaha ll
Om Hareem Parambraham Parmaatmane Hari Harbrahyendraya Dattatroyaye swaha ll

Dattaatreya Hare Krishna unmataananda daayaka, digambara, mune,
baala, pishaaca, jnaana saagara ll

Om namo Bhagavate Dattaatreyaaya
smarana maatra samtushtaaya ll

Mula-mula aku baca macam Alif, Ba, Ta... bila dah hafal liriknya, Appu ajar aku dengan tajwid sekali. Teringat masa kecik dulu, bila tahlil ada gear satu, gear dua, gear tiga. Bila masuk gear empat, dah boleh kira high. Tengah syok ratib... tiba-tiba Tok Imam tekan brek. Lega!!!!

Bila aku lewat belasan tahun, ada cara nak high jugak. Mula-mula slow, lepas tu naik sikit. Last-last geleng kepala kiri kanan. Sapa yang biasa pekena batang betik dengan air kelapa, diiringi dengan lagu Stairway to Heaven, dah kira khatam.

Sekarang, aku high lagi dengan mantra Dattatreya. Tapi high kali ini bukan saja-saja nak syok. Aku nak belajar tentang ilmu binatang. Omar Khayyam pun kena high dulu baru boleh tulis puisi. Budak Melayu sekarang, dah high pi merempit. Cari mati.

Bila aku dah boleh membaca dengan lancar, Appu bagi kat aku seutas tasbih. Fuiyo!! Aku ingatkan orang Islam saja pakai tasbih!!! Cuma bezanya, tasbih depa ada 108 biji. Dan aku kena baca mantra sebanyak 108 kali setiap hari, tapi tak perlu la baca sekaligus.

Lepas tu, Appu suruh aku buka kitab. Fulamak. aku tak tau sama ada tulisan tu tulisan Urdu atau Sanskrit. Macam mana aku nak baca?

“Ini kitab Veda. Dalam ini kitab, dia ada empat buku. Rig Veda, Yajur Veda, Sam Veda dan Atharva Veda. Lu sudah habis belajar ini Veda punya kitab, baru boleh masuk Pazu Veda.” Appu bagi tau aku.

“Aiyoooyoooo… ini macam satu tahun pun tak boleh habis punya!!!” aku kata.

“Don’t worry macha. Itu pasai saya kena ajar lu baca mantra. Bila sudah high, ini kitab lu boleh habis baca dalam dua minggu.” Appu balas balik. “Ada dua lagi mantra lu kena belajar”

Aku minta rest sekejap. Tak boleh tahan kalau tak pekena rokok.

Sambil pekena rokok, aku berfikir… betul ka apa yang aku buat? Tak salah ka dari segi syarak? Apakah aku akan dianggap murtad? Apakah aku akan dianggap sesat? Macam mana kalau ladang kambing aku nanti penuh tengan tempayan dan payung?

Kat mana aku nak lari kalau Pegawai Ugama datang nak tangkap aku? Aku bukan boleh naik ke langit macam Ayah Pin! Tak kan nak lari berlindung kat Kedutaan India kot?

Tapi… mungkin selepas khatam belajar Pazu Veda, aku boleh panggil tebuan, lebah dan kerengga untuk bantu aku!! Yahoooo.. aku buang puntung rokok. Semangat untuk belajar Pazu Veda semakin tinggi.

Bila kembali mengadap kitab, Appu membawa kepada aku sebuah lagi buku. “Saya ajar macam mana mau baca ini kitab. Ini buku, lu boleh baca terjemahannya.” Appu bagi kat aku terjemahan Veda dalam bahasa Inggeris. Aku tengok, buku tersebut di tulis oleh Sir William Jones. Sir William Jones merupakan seorang hakim dan pengasas Asiatic Society of Bengal. Buku tersebut dicetak pada tahun 1927.

Depan aku dah ada tiga buku. Veda, Mantra dan terjemahan Veda. “Kamasutra tarak ka, macha?” aku tanya Appu. Saja nak melawak.

“Ada!!!” kata Appu.

Wow!!!