09 December 2010

Perlantikan Canselor UNISEL - Ridzuan Zakaria

Pada 20 November, Rosmah Mansor telah mengumumkan pengunduran diri dari jawatan Canselor Unisel. Sejak itu berbagai-bagai spekulasi telah timbul mengenai pengganti beliau.

Pada Kongres PKR baru-baru ini, Syed Husin Ali telah dicadangkan sebagai pengganti. Syed Husin, dalam kerasulannya, telah menolak cadangan tersebut. Sebaliknya, Syed Husin penuh dengan semangat anti-feudalisma, telah mencadangkan isteri boss, Wan Azizah Ismail. Mungkin Syed Husin menolak kerana segan-silu dilabel sebagai Canselor masuk pintu belakang seperti cara beliau menjadi Ahli Parlimen.

Tidak kira Syed Husin atau Wan Azizah, perlantikan antara dua tokoh ini akan menjejaskan nama baik Ketua Umum. Jika Syed Husin dilantik, dituduh kronisma; kalau Wan Azizah dipilih, dituduh nepostima.

Ketua Umum, sebagai pendukung wahid reformasi, harus berubah dari pradigma kolot UMNO/BN yang melantik ahli politik yang telah luput tarikhguna atau dari golongan bangsawan yang menganggur untuk menjadi Canselor universiti. Ketua Umum mestilah membuat perlantikan yang luar dari kotak.

Canselor Unisel yang baru wajib mampu membawa perubahan dan kecemerlangan kepada Unisel. Seorang ulama yang berintegriti. Seorang yang lazim dengan persekitaraan menara gading. Seorang dari akademia. Seorang yang tidak mempunyai ‘bagasi lebihan’ di arena politik tanah air tetapi dikenali umum.

Hanya Dr. Mohd Asri Zainul Abidin dapat menemui syarat-syarat tersebut.


RIDZUAN ZAKARIA
Seberang Jaya